Saturday, October 6, 2018

Warna Lagit Tidak Biru

Warna Lagit Tidak Biru

Bapak berkata ketika saya masih kecil, warna langit sebenarnya bukan biru tetapi hitam. Warna biru dihasilkan dari spektrum yang dipantulkan cahaya dari matahari. Begitu juga dengan warna laut. Spektrum biru yang berbeza adalah cerminan air dan cahaya matahari yang jelas.

Saya bertanya pada diri sendiri, adakah silap mata atau mata kita hanya mahu menangkap warna yang mereka mahu atau bergantung kepada matahari yang merupakan sumber cahaya.


Sudah puluhan tahun sejak hari itu, pantai dan langit selalu mengingatkan saya kepadamu. Saya sentiasa bertenang di sana. Tetapi kehidupan yang saya tinggal di tahun selepas Bapak meninggalkan tidak lagi tenang seperti dahulu.

Untuk masa yang lama saya mempunyai hati dengan seseorang yang saya fikir adalah laut biru saya. Laut biru yang menenangkan, mendalam dan tidak pernah menunjukkan dirinya kuat. Laut biru yang membuatkan saya tertanam seketika dalam pesona yang tenang dan lembut. Tetapi mungkin warna biru adalah ilusi. Perubahan warna apabila saya berjanji untuk menutup diri saya, warna tidak lagi memudar. Berkat angin yang lembut dan bunyi ombak yang membuatnya terdengar dari dirinya berubah menjadi kemarahan. Berehat! Laut biru saya berubah menjadi hitam, berombak besar dan boleh memukul saya. Saya terkejut seketika, nama saya seolah-olah terputus. Laut biru hanya sebahagian daripada ketakutan saya sekarang. Tidak mahu kembali ke sana.

Dalam kemarahan, saya mempunyai awan lembut seperti kapas, membuat panas datang ketika ia datang. Senyumannya sangat manis seperti bar gula-gula yang rumpunnya menyerupai awan, suaranya sangat merdu, tidak ada perbandingan. Rakan lama yang saya mahu.
Walau bagaimanapun, saya petir ... mungkin saya menyakiti dia terlalu kerap. Sehingga suatu ketika, angin kencang datang, membawa awan pergi. Hilang ....

Saya bukan jenis wanita yang ingin hidup dalam kenangan, walaupun kenangan kuat
Seperti laut biru
Atau awan
Dan yang terakhir ialah Bau Hujan

Ya, orang terakhir yang tidak pernah saya fikir diberi nama bau hujan. Pipinya sama seperti bau hujan yang menyentuh tanah kering.

Kewujudannya seperti bau hujan. Bau hujan yang saya fikir adalah tanda akhir musim kering.
Tetapi dia hadir pada masa yang salah, keadaan yang salah, walaupun perasaan itu tidak pernah salah. A naif dengan kebaikan yang saya percayai begitu banyak. Entah bagaimana saya percaya. Dia seperti pelindung seorang gadis kecil berusia 8 tahun yang tinggal di dalam saya. Beliau mempunyai senyuman yang paling bodoh, hati yang paling bodoh, dan impian yang paling dahsyat yang telah ditawarkannya kepada saya. Bodoh, kerana kami cuba mempercayainya walaupun itu mustahil. Kami seperti kanak-kanak kecil yang percaya apabila kita boleh melompat dan ketawa dengan kuat di atas awan, meluncur ke atas pelangi. Sangat naif dan bodoh. Walaupun begitu, saya sangat gembira ketika itu.
Dan akhirnya dalam naivete, kehidupan sebenar adalah pilihan mutlak. Seperti bau hujan sesaat, dia pergi dengan cepat. Bau hujan yang biasa datang dengan damai kini hanya meninggalkan penyakit dan puing-puing.
Jangan sekali-kali ini dahsyat.

Sekali, Bapa membawa saya ke pantai untuk melihat matahari terbenam, tempat kegemaran kami. Warna laut ketika kuning bercampur dengan ungu, merah, dan sangat indah. Warna ilusi segera membawa kegembiraan ketika saya melihatnya semula. Seperti laut biru yang membawa kenangan tenang dan kehancuran, seperti melihat awan yang membawa senyuman dan rasa sisa, seperti bau hujan yang menyenangkan dan menyakitkan dalam naivete.
Mungkin ia tidak semestinya segala-galanya yang boleh dinikmati, setiap benda mempunyai musim dan masa.

Kilat

Keyword :
langit biru langit biru mp3 langit biru awan putih langit biru lirik langit biru corp villa langit biru langit biru film langit biru quotes biru langit luka langit biru advertising langit biru awan putih terbentang indah langit biru full movie langit biru mp3 dangdut langit biru investasi background biru langit vektor batu biru langit olx kombinasi warna biru langit untuk ruang tamu koperasi langit biru 2015 langit biru blogspot langit biru film indonesia langit biru karaoke langit biru lagu langit biru movie langit biru ramalan langit biru ramalan nama langit biru sandy sandoro langit biru the movie proyek langit biru cilacap 2017 langit biru langit biru mp3 langit biru awan putih langit biru lirik langit biru corp villa langit biru langit biru film langit biru quotes biru langit luka langit biru advertising langit biru awan putih terbentang indah langit biru full movie langit biru mp3 dangdut langit biru investasi background biru langit vektor batu biru langit olx kombinasi warna biru langit untuk ruang tamu koperasi langit biru 2015 langit biru blogspot langit biru film indonesia langit biru karaoke langit biru lagu langit biru movie langit biru ramalan langit biru ramalan nama langit biru sandy sandoro langit biru the movie proyek langit biru cilacap 2017 Info Singkat Pertumbuhan Ekonomi MENGENAL INFLASI | APA ITU INFLASI.? Apakah Kita Tidak Perlu Bermadzhab.? Atasi Kemiskinan Dengan Bersedekah Manfaat Besar Menikah Muda, Jadi Tak Perlu Takut Sejarah Berdiri dan Perjuangan HMI Free Download KItab Bidayah Wan Nihayah - Imam Ibnu Katsir PDF Apa Itu Syaraf Kejepit.? | Mengenal Syarif Kejepit 4 Jenis Makanan Yang Baik Untuk Penderita Tipes Cara Menghilangkan Flek Hitam Di Wajah Yang Membandel Cara Menghilangkan Kerutan dan Ketuaan di Wajah Cara Mengobati Ambeien Secara Alami Tanpa Obat Cara Jitu Menghilangkan Amandel Dengan Cepat Sering Bercinta dan Sulit Hamil, Apakah itu berhubungan? Bagaimana Cara Agar Orgasme Berkali-kali | Tanya Istri Sering Bercinta dan Sulit Hamil, Apakah itu berhubungan? THE CITY SPENDS THE WORLD'S AGRICULTURAL LAND Tidak Haid = Tidak Bergairah.? Dampak Diet Vegetarian Terhadap Sperma

Related Posts

Warna Lagit Tidak Biru
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.